tisdag 31 januari 2012

Bakning och träning


Igår testade jag att laga oopsies med mandelmjöl i. Resultatet blev mycket bättre än vanligare oopsies. Dessa kunde man bre smör på utan att de gick sönder och det var mer smak i dem. Tror att dessa skulle duga bra som pizzabotten till skillnad från vanliga oopsies som degar sönder sig av tomatsåsen.

Nu har jag anmält mig till att springa Kungsholmen runt den 5 maj. Loppet är 10km. Så långt har jag aldrig sprungit. Periodvis har jag tränat en del löpning, senast i höstas. Mitt mål är att springa loppet under en timme, och så fort det blir lite varmare så börjar löpträningen. Dessutom så köper jag gymkort idag eller imorgon. Motivationen är på topp och det känns som att det hälsosamma livet jag vill leva snart är ett faktum.

Receptet på mandeloopsies:

4 ägg
2dl mandelmjöl
1 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost
1/2 msk fiberhusk
1/2 dl sesamfrön
knivsudd bakpulver
nypa salt

Värm upp ugnen på 175 grader. Separera äggulor och äggvitor i två separata bunkar. Häll ner mandelmjöl. vispgrädde, philadelphiaost, fiberhusk, sesamfrön och salt med äggulorna och rör ihop med en gaffel. Vispa sedan upp äggvitorna med bakpulvret tills det blir skummigt och bunken går att vända upp och ner utan att vitorna faller ut. Rör försiktigt ner äggulesmeten med äggvitorna med en gaffel. Klicka sedan ut smeten i fyra högar på en plåt. Toppa eventuellt med valfria frön, jag använde linfrön. Kör in i ugnen ca 15 minuter eller tills brödet fått en brun färg.

/Robin

2 kommentarer:

  1. Låter gott, måste provas. Tack för tipset/Ingela

    SvaraRadera
  2. Goda! Tänkte spara dom till hamburgare men dom gick åt! :-)

    SvaraRadera